resaindien.blogg.se

Här får ni följa mig på min resa till Indien Den 1 Februari 2016. Men kommer även att skriva lite annat. Roligt om ni följer mig :0)

SICW och samarbete med skolan

Publicerad 2016-02-12 16:57:58 i

Vilken intressant dag det har varit idag.
Vi började med ett besök på barnhemmet SICW och kort därefter åkte vi tillsammans till skolan.
Vi kom precis när dom hade en sermoni,då dom firade att våren hade kommit och kunskaps gudinnan. Man visade tacksamhet över att klä sig i gula kläder.Vi fick delta genom att kasta blommor till gudinnan.
På skolan går det 220 barn från 2-6år gamla. 
En sak som var beundransvärt var att barnen har disciplin  och satt stilla och sprang inte runder. Däreftet fick vi följa med och se deras klassrum.
Här pratar vi inte klassrum som vi i Sverige har.
De hade egen  trädgårdsland där dom odlade grönsaker som barnen fick varje dag till maten.
Deras mat innehöll fisk kyckling,kött ,ägg och en dag hellt vegetarisk.
En del av barnen kommer från fattiga familjer så de får bara en stadig middag när de är i skolan.
De hade börjat med att fattiga kvinnor fick komma till skolan där dom fick dator och sykurs utbildning så de kunde sysselsätta sig med.
För många har varken utbildning eller jobb.
När skolan hade slutat så blev vi bjudna på mat där vi fick träffa alla som jobbade där och från SICW. Underbar stämning och gemenskap. Sen åkte vi tillbaka till barnhemmet och lämnade över kläderna och leksakerna till personalen eftersom barnen hade vila.

En sak är säker dessa människor sliter dag och natt för att dessa barn.Om ett hederspris skulle delas ut så skulle det gå till dessa varma och kärleks fulla människor.
Jag är så tacksam över att få lärt känna er och att ni har blivit mina vän.
Det är så svårt att förklara med ord hur fantastiskt det är i detta land om man inte har varit här.
Jag har vekligen fått svar på en del frågor och känner att min cirkel är sluten.
Fast man kan inte sluta tänka om min bror fortfarande är kvar i kolkata där jag är nu??
Eller om min mamma lever och var hon kan vara?
Men det bästa är att jag har fått en ny familj här i kolkata.

Känner mig välsignad :0)))



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela